Psihologia credulitatii. Cum sa stii in CINE sa ai incredere si in CE anume sa crezi de Hugo Mercier. Este un titlu apărut în colecția IQ230 de la Litera, ce risca sa te faca mai intelept atunci cand vine vorba de zvonuri si alte stiri.
Psihologia credulitatii ne explica modul in care hotaram in cine sa avem incredere si ce ar trebui sa credem – si argumenteaza ca suntem destul de buni la a lua asemenea decizii. In aceasta carte care ne lanseaza numeroase provocari, Hugo Mercier demonstreaza cum aproape toate incercarile de persuasiune a maselor – facute de lideri religiosi, de politicieni sau de oameni din publicitate – sunt menite esecului lamentabil. Folosind cercetari recente din stiintele politice si din alte domenii, mergand de la istorie la antropologie, Mercier demonstreaza ca povestea naivitatii larg raspandite, in care un public credul este usor de indus in eroare de demagogi si de sarlatani, este pur si simplu gresita.
Descriere carte
De ce este persuasiunea maselor atat de dificila? Mercier foloseste ultimele descoperiri ale psihologiei experimentale pentru a demonstra cum fiecare dintre noi este dotat cu mecanisme cognitive sofisticate de vigilenta deschisa. Folosindu-se de o varietate de indicii, aceste mecanisme ne permit sa fim vigilenti cand vine vorba despre convingeri daunatoare, in timp ce suntem destul de deschisi cat sa ne schimbam opinia cand ne sunt prezentate dovezile potrivite. Chiar si esecurile – cand acceptam confesiunile false, raspandim zvonuri sau ne lasam convinsi de leacuri miraculoase – sunt mai bine explicate ca defecte ale unor mecanisme cognitive de altfel perfect functionale decat ca simptome ale unei naivitati generale.
Psihologia credulitatii ne arata cum filtram fluxul de informatie care ne inconjoara, argumenteaza ca o facem bine si ne explica cum am putea sa o facem si mai bine.
Cu riscul de a fi considerat credul, as spune ca Mercier pledeaza cu forta cauza naivitatii ca trasatura mult mai putin intalnita si mai putin importanta decat am crede. – New Scientist
Psihologia credulitatii va interesa pe oricine se intreaba cum sa creada ceea ce spun si fac oamenii, mai ales cand avem de-a face cu informatie digitala, accesibila oricarei varste si adesea suspecta. Amplitudinea si profunzimea studiilor prezentate de Mercier vor fi in mod special pe placul pasionatilor de stiinta. – New York Journal of Books
In Psihologia credulitatii, Hugo Mercier aduce o contributie speciala unui domeniu care are nevoie disperata de asa ceva: cel al adevarului si al minciunii, al cunoasterii si al ignorantei. – Times Literary Supplement
O carte curajoasa care te poate face mai putin naiv in privinta naivitatii. – Nature
Vezi recenzia video a cartii:

Cumpara cartea cu 45 Lei de la
Litera Cartepedia Libris
Detalii carte
Categoria: Psihologie, psihanaliza, logica
Editura: LITERA
Numar de pagini: 368
Colectie: IQ230
Traducator: Ioan Ciuperca
An aparitie: 2022
Titlu Original: Not Born Yesterday: The Science of Who We Trust and What We Believe
Editie: Necartonata
Format: 200 x 140 x 22 mm
Autor: Hugo Mercier
ISBN: 978-606-33-9080-7
Cod: LIT978-606-33-9080-7
Cuprins carte
Lista ilustrațiilor
Mulțumiri Introducere
Capitolul 1 Pro naivitate
Capitolul 2 Vigilență în comunicare
Capitolul 3 Evoluția receptivității
Capitolul 4 La ce să dăm crezare?
Capitolul 5 Cine ştie cel mai bine?
Capitolul 6 Pe cine să credem?
Capitolul 7 Ce ar trebui să simțim?
Capitolul 8 Demagogi, profeți și predicatori
Capitolul 9 Propagandişti, agenți electorali și agenți de publicitate
Capitolul 10 Zvonuri savuroase
Capitolul 11 De la informațiile circulare la credințele supranaturale
Capitolul 12 Mărturisirile vrăjitoarelor și alte absurdități utile
Capitolul 13 Ştiri false inutile
Capitolul 14 Guru superficiali
Capitolul 15 Experți mânioși și escroci talentați
Capitolul 16 Cazul împotriva naivității
Note
Referințe
Indice

Despre autor
Hugo Mercier este cercetător specializat în științe cognitive la Institutul Jean Nicod din Paris și coautorul cărții The Enigma of Reason. Locuiește în Nantes.











