Importanta educatiei pentru o tara nu poate fi exagerata chiar deloc! O tara care are un invatamant performant si relevant poate sa isi consolideze pozitia pe plan international, asigurandu-si un viitor sustenabil si prosper, cu oameni mult mai educati si mai fericiti.
Educația ridicată este fundamentul dezvoltării economice, sociale și culturale a unei națiuni, până la urmă, a planetei pe care trăim. O țară cu un sistem de învățământ ca al nostru nu mai reușește decât să scoată analfabeți cu diplomă și să alunge tinerii cu potențial ridicat înspre țările mai dezvoltate din Uniunea Europeană.
Sistemul de invatamant este un factor esential pentru dezvoltarea si competitivitatea unei tari. Prin sistemul de invatamant, o tara isi formeaza resursele umane, care pot contribui la progresul economic, social si cultural. Un sistem de invatamant bine pus la punct si remunerat atrage tinerii foarte pregatiti in sistem si creaza premizele unei societati mai dezvoltate. Un sistem de invatamant modern incurajeaza dezvolta gandirea critica dar si creativitatea, care sunt esentiale pentru om intr-o tara care doreste sa prospere in acest mileniu, si mai mult ca sigur ca si in urmatorul. Un invatamant modern trebuie sa ofere oportunitati de educatie continua si de specializare pentru tineri, dar si pentru adulti, care isi pot forma si dezvolta competentele si abilitatile necesare pe piata muncii care este tot mai exigenta, si in care inlocuirea omului de catre un robot sau de catre alta masinarie inteligenta este facuta tot mai usor. O populatie bine educata are mai multe sanse sa fie sanatoasa, fericita si productiva, si mai pregatita la provocari si crize locale sau globale.
Asculta podcastul:

Dar, acestea sunt doar o parte dintre parerile care circula la ora aceasta in mediul online. Ideile si parerile vehiculate pe retelele sociale si la unele televiziuni, cum ca profesorii nu fac mare lucru la scoala, ca a scazut calitatea muncii lor, ca nu mai au daruire sau ca sunt la fel de prosti precum elevii, sunt destul de adevarate in foarte multe cazuri, din pacate. Avem un sistem de invatamant cu o mentalitate de colectiv CAP de trista amintire, in care nivelul slab de pregatire a majoritatii din sistem face concurenta cu cel din administratie. Din pacate, in 2023 nu mai avem suficiente exemple ca sa spunem contrariul, Romania educata se lasa asteptata si este mai curand plagiata. Faptul ca inca mai avem olimpici internationali, nu inseamna ca avem un sistem de invatamant modern, ci ca mai avem parinti dornici ca copii lor sa aiba un viitor cat mai bun si copii care au inteles acest lucru. Daca analizam ce fel de resurse umane, respectiv cadre didactice si alte categorii de personal nedidactic exista acum in sistem, si modul cum au ajuns multi sa ocupe posturile respective, constatam ca „adevarul doare” si nu mai mira pe nimeni, iar respectul pentru dascal a fost de foarte multi ani pierdut.
O alta „problema” care se ridica este de ce fac profesorii meditatii? Care este motivul pentru care ei doresc sa se imbogateasca si sa-si cumpere 5-6 case? Sau de ce doresc ei sa lucreze si dupa orele de program si sa nu stea alaturi de familia lor? Sunt doua intrebari la care va invit sa raspundeti dupa ce cititi randurile de mai jos!
„Învăţământul privat atrage tot mai mulţi învăţători şi profesori, dar doar în Bucureşti şi centrele regionale. Restul ţării se bazează pe învăţământul de stat” titlu din BusinessMagazin
Sau, poate se doreste eliminarea treptata a invatamantului de stat, asa cum cred ca se incearca cu sistemul de sanatate, inclusiv cu ambulanta de urgenta, si trecerea lui doar la privat, de la gradinita pana la facultate. Poate asa o sa fie toata lumea multumita…
Cum am ajuns aici? De ce imaginea si respectul profesorului a decazut?
Intr-un sistem in care, de zeci de ani ai atras resurse umane doar pentru simplul fapt ca „ai de unde sa iesi la pensie si salariul nu mai conteaza”, la care se mai adauga si faptul ca ani la randul a fost slab dotat, nu mai poti avea pretentia ca actul educational sa fie de calitate ridicata. La cat de prost au fost si sunt inca platiti profesorii, doar absolventi mediocrii au mai fost dispusi sa „doarma in papucii statului”, ceilalti si-au cautat de lucru in privat sau au plecat din tara. Ori, daca din start stacheta este scazuta la angajarile facute in sistem, la care se mai adauga si o multime de concursuri aranjate ca sa poata intra prosu’ de la care ai luat mita, la care se mai adauga si un procent de profesori care inca au metode de predare de acum 50 de ani, pastrati in sistem tot pentru ca nu ai pe cineva mai bun sa pui in loc, atunci avem rezultatele din 2023: o tara plina de analifabeti functional si semianalfabeti, care nu au ce sa ofere ci doar ce sa ceara, asta ca sa-l parafrazez pe John F. Kennedy (“Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country!”). Avem o tara in care profesorul, in multe cazuri, este la fel de prost ca si elevul, in care daca are, sa spunem asa, pe frunte o stampila de doctor, in buzunar are plicul de plagiator, asta spus fara ghilimele si pe limba romana…
Si am ajuns la un subiect si mai grav, la respectul scazut fata de profesori pe care elevii si parintii il au in ultimii ani. Aici putem identifica doua cauze, un sistem care a intrat in colaps de unul singur din cauza celor spune mai sus, dar si din cauza ca avem deja o generatie de parinti prosti si plini de bani care in loc sa-si educe copiii cu un spirit civic ridicat si cu valori morale de calitate, prefera sa-i creasca in cel mai pagumos mod pentru ei, transformandu-i in jigodii ordinare asemenea lor.
Vezi si filmul urmator

Ce este de facut? Cum putem repune profesorul pe un piedestal?
Nu ai cum sa ceri in actul de predare calitate mai ridicata si vocatie unui profesor, daca nu il platesti mai mult si daca nu repui demnitatea in meserie. Nu poti aspira la o concurenta ridicata pe posturile din sistem daca mai mergi pe mentalitatea ca sunt posturi din care iesi la pensie si nu mai conteaza salariul. O sa constati ca si aici a inceput sa conteze si salariul nu doar faptul ca este un post sigur. Este un cerc vicios din care se poate scapa doar daca maresti salariile si faci meseria de dascal atractiva pentru cat mai multi tineri. Un salariu mai mare va stimula concurenta la angajare si va duce la ridicarea nivelului actului educational. Altfel, vom avea o situatie tot mai rea de la an la an, cu profesori fara pregatire si daruire si cu absolventi de scoala care vor fi foarte usor de inlocuit de catre Inteligenta Artificiala.
Si ca tot am amintit de „postul sigur” al profesorului, de ce mai trebuie sa fie titularizat si „sudat” profesorul pe post, cand ar putea de exemplu, sa dea concurs oricand pentru un post liber in orice scoala din tara, si tot asa intreb, pentru mine si pentru cativa prieteni, de ce sa nu-i evaluem tot la 5 ani, iar daca nu obtin cel putin nota 7 sa-i dam afara din sistem?
Dupa cum vedeti, tot sistemul trebuie reformat daca ne dorim un popor mai destept, iar investitia in educatie, mare atentie nu cheltuiala cu educatia, este mai mult decat o datorie morala, este si o strategie inteligenta pentru prosperitatea si stabilitatea pe termen lung a unei tari. Daca ai educatie ridicata o sa ai nici resurse umane de calitate in tara.

De la Wikipedia, enciclopedia liberă https://ro.wikipedia.org/wiki/Ignoranță
Ignoranța (din latină ignorantia prin franceză ignorance) reprezintă o lipsă de cunoștințe elementare, derivând din lipsa de învățătură, noțiunea fiind sinonimă cu incultură. Ignoranța este starea prin care persoana în cauză nu dă importanță anumitor lucruri și/sau ființe. De asemenea termenul de a ignora poate fi asociat cu termenul de a nu ști un anumit lucru, de a nu fi interesat. Eliminarea ignoranței se face prin educație.
„Adevărata ignoranță nu este absența cunoașterii, ci refuzul de a o dobândi.” – Karl Popper
De ce sunt oamenii ignoranți?
Există multe motive pentru care oamenii sunt ignoranți, unele dintre cele mai comune motive includ:
- Lipsa accesului la educație: Nu toată lumea are posibilitatea de a obține o educație bună. Acest lucru se poate datora sărăciei, lipsei de resurse sau discriminării.
- Prejudecata de confirmare: aceasta este tendința de a căuta informații care ne confirmă convingerile existente și de a ignora informațiile care le contrazic. Acest lucru poate duce la ignoranță, deoarece este posibil să nu dorim să învățăm despre lucruri care ne provoacă convingerile.
- Frica de necunoscut: Unii oameni le este frică să învețe lucruri noi, mai ales dacă cred că le va face să se simtă inconfortabil sau nesigur. Această teamă îi poate împiedica să caute noi informații și să-și extindă cunoștințele.
- Ignoranță intenționată: aceasta este alegerea deliberată de a rămâne ignorant în legătură cu ceva. Acest lucru poate fi motivat de o serie de factori, cum ar fi lenea, apatia sau dorința de a evita disonanța cognitivă.
- Presiunea socială sau religioasă: Uneori, oamenii sunt presați de colegii lor sau de familie să rămână ignoranți cu privire la anumite subiecte. Acest lucru poate fi valabil mai ales în culturile în care se pune un accent puternic pe conformitate.
Reducerea ignoranței nu este o sarcină ușoară, dar este una care merită urmărită. Lucrând împreună, putem crea o lume mai informată și mai tolerantă. Există o serie de lucruri care pot fi făcute pentru a reduce ignoranța:
- Asigurarea că toată lumea are acces la educație de calitate: acesta este cel mai important pas în reducerea ignoranței. Oferind tuturor oportunitatea de a învăța, îi putem ajuta să-și dezvolte abilitățile de gândire critică și să ia decizii informate.
- Provocarea prejudecății de confirmare: putem ajuta oamenii să-și depășească părtinirea de confirmare expunându-i la o varietate de puncte de vedere și învățându-i cum să evalueze informațiile în mod critic.
- Înlăturarea fricii de necunoscut: putem ajuta oamenii să-și depășească frica de necunoscut prin crearea unui mediu sigur și de sprijin în care se simt confortabil să pună întrebări și să învețe lucruri noi.
- Contestarea ignoranței intenționate: putem contesta ignoranța intenționată, strigând-o când o vedem și oferind oamenilor informațiile de care au nevoie pentru a face alegeri informate.
- Schimbarea normelor sociale: putem schimba normele sociale care promovează ignoranța, vorbind împotriva lor și creând o cultură care prețuiește cunoașterea și gândirea critică.
Ce mai trebuie adaugat la reteta succesului?
Din punctul meu de vedere, intr-o tara din acest mileniu, sistemul de invatamant trebuie sa fie pe primul loc ca nivel de interes si remuneratie, dupa care urmeaza sistemul sanitar, politia, cercetarea si dezvoltarea, iar pe locul 5 este armata, urmata de sistemul politico-administrativ, de cel financiar, si apoi de alte ramuri. Asa cum am spus mai sus, daca ai oameni educati, o sa ai si oameni mai sanatosi si mai civilizati. Fara institute de cercetare-dezvoltare bine dotate si cu cercetatori bine platiti nu poti sa atragi tinerii si spre aceste domenii, or fara cercetare si inovare foarte greu se poate progresa in prezent, dar si in viitor. Se stie acest lucru de cel putin 100 de ani. Daca analizam atent in ce situatie se afla Europa acum, si cat de agitata este lumea, armata ramane pe locul 5 ca importanta, chiar daca mi-ar fi placut sa o trec undeva pe locul 10, sau in orice caz, dupa sistemul politico-administrativ si cel financiar. Cu mare dezamagire pentru multa lume, religia ramane pe ultimul loc din punctul meu de vedere, si ca sa fiu sigur ca ma injura o categorie cat mai mare de cetateni, din aceeia care sunt foarte usor de inlocuit de Inteligenta Artificiala si care, chiar se opun in multe cazuri sa capete competente digitate mai avansate, va spun ca nici in scoala nu are ce cauta. In scoala avem nevoie de o gandire libera ca sa poata deveni cat mai critica si mai inteleapta!
Invatamantul superior si cercetarea-dezvoltarea, au un rol important in crearea de oameni cu cunostinte cat mai ridicate si de tehnologii cat mai moderne. Cele doua sectoare sunt considerate de majoritatea specialistilor, principalele motoare ale cresterii economice si ale imbunatatirii calitatii vietii intr-o societate. Invatamantul bine platit si dotat va atrage tineri tot mai pregatiti ce vor pregati la randul lor oameni tot mai inteligenti ce vor gasi solutii pentru problemele actuale si viitoare ale societatii. Iata doar cateva motive pentru care un profesor, dar si un cercetator ar trebui platit mult mai bine decat este el in prezent.
Deci, invatamantul este un factor strategic pentru o tara, iar investitia in calitatea si accesibilitatea acestuia sunt obiective importante pentru care fiecare cetatean ar trebui sa se lupte. O tara cu o pupulatie foarte bine educata va fi mai dezvoltata si mai vanata de oamenii si mai educati, si nu va fi parasita sau ocolita de acestia.
Pentru cei care sunt interesati de acest subiect, va recomandam aceste doua carti:
Elaborarea si managementul proiectelor educationale de Claudia Florina Pop
In lucrarea aceasta sunt structurate si prezentate materiale adecvate si utile, privitoare la scrierea si implementarea de proiecte educationale in mediul scolar, pregatind astfel viitorii profesori, dezvoltand competente specifice precum: managementul timpului, munca in echipa, aplicarea cunostintelor teoretice in activitatile practice etc. Lucrarea este un bun indrumar pentru studentii care vor urma cariera didactica si care, isi vor dori sa faca mai mult, sa iasa din sfera educatiei formale, prin implementarea unor proiecte educationale de succes, aducand plus valoare actului educational.
Materialul are o logica in structura, iar continuturile prezentate sunt sustinute de aplicatii practice, lucru care evidentiaza interesul autoarei de a imbina teoria cu activitatile practice, in vederea asigurarii calitatii actului educational.
Editura: PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA
An aparitie: 2021
Editie: Necartonata
Format: 240 x 170 x 5 mm
Numar pagini: 88
Colectie: Paedagogia
Cod: PUC594-842202-154-6
Pret: 20 lei
Comanda de la Carturesti Libris Librarie.net
Managementul schimbarii educationale de Valerica Anghelache
Lucrarea detaliaza principalele aspecte teoretice si metodologice privind schimbarea educationala pe doua dimensiuni majore – filosofica si procesuala -, incercand astfel sa faciliteze intelegerea complexitatii acestei problematici de mare actualitate. Lucrarea se adreseaza tuturor actorilor educationali, decidenti, manageri scolari, cadre didactice, studenti, viitori profesori, parinti, precum si tuturor celor implicati (la un nivel sau altul) in promovarea schimbarilor la nivelul scolii romanesti. Decidentii sunt chemati sa promoveze politici educationale fundamentate pe obiective strategice, elaborate pe termen mediu si lung, cadrele didactice pot identifica exemple si argumente pentru exersarea elementelor de inovatie la nivelul componentelor procesului de invatamant, dar si pentru renuntarea la comportamentele rutiniere, conservatoare, la discursul artificial, conjunctural, dar mai cu seama, la o mentalitate tributara inertiei comportamentale. Pentru managerii scolari, lucrarea poate fi un ghid de abordare a schimbarii educationale intr-o maniera pragmatica, realista si prospectiva, de diagnoza si analiza a necesitatilor individualizate ale scolii, de planificare riguroasa a schimbarii. Pentru elevi, studenti si parinti lucrarea poate constitui un reper pentru constientizarea importantei si necesitatii schimbarii in educatie, pentru sustinerea eforturilor reformatoare ale scolii, pentru renuntarea la atitudinea pasiva, de simplii receptori educationali, si asumarea responsabila a rolului de beneficiari directi ai schimbarii in educatie.
Din cuprins:
◊ Problematica schimbarii educationale. Repere generale
◊ Normativitatea procesului de schimbare educationala
◊ Dinamica schimbarii educationale in organizatia scolara
◊ Strategii de promovare a schimbarii la nivelul organizatiei scolare
◊ Directii de promovare a schimbarii in organizatia scolara
◊ Modele si instrumente ale managementului schimbarilor educationale
◊ Educatia pentru schimbare
Editura: Editura Institutul European
Colectia: ACADEMICA
Anul aparitiei: 2012
Numar pagini: 282 pagini
ISBN: 9789736118289
Pret: 46 lei;
Comanda de la Librarie.net Libris
Management general si strategic in educatie. Ghid practic de Alois Ghergut
Contextul actual al descentralizarii, prin redistribuirea responsabilitatilor, a autoritatii decizionale, a raspunderii publice si a resurselor de la nivelul central catre nivelul local, presupune o noua abordare a managementului in institutiile si organizatiile care ofera servicii educationale, adica un nou tip de manager. Lucrarea are o dimensiune practica semnificativa si satisface nevoia de informatie actualizata in domeniul managementului educational, continind sugestii si exemple pentru activitatile din institutiile de profil. Persoanelor antrenate in activitatea serviciilor educationale li se furnizeaza astfel nu doar un sprijin teoretic, ci si un ghid practic de actiune.
Din cuprins:
◊ Functiile managementului in serviciile educationale
◊ Eficacitate si eficienta in managementul educational
◊ Managementul schimbarii in serviciile educationale
◊ Managementul calitatii si controlul calitatii totale in serviciile educationale
◊ Elemente de marketing in serviciile educationale
Categorii: Educatie
Limba: Romana
Data publicării: 2007
Editura: Polirom
Numar Pagini: 232
Colectie: Collegium. Stiintele Educatiei
ISBN: 9789734605866
Pret: 35 lei
Comanda de la Carturesti
Educația de calitate nu este un lux, ci temelia pe care se clădește viitorul unei națiuni.
Fără un sistem de învățământ solid, o țară nu evoluează — se prăbușește. În loc să formăm minți luminate, producem analfabeți cu diplomă, iar tinerii cu potențial fug spre statele din vest care știu să investească în inteligență și viitor. România nu pierde doar oameni, ci își pierde șansa la progres.

Va uram Spor la Invatatura!















Mai mult de o zecime (11,7%) dintre tinerii (15-29 ani) din Uniunea Europeană nu erau ocupaţi, în educaţie sau formare, aşa-numiţii NEETs, în anul 2022, însă în rândul statelor membre această proporţie variază de la 4,2% în Ţările de Jos şi până la 19,8% în România, arată datele publicate vineri de Eurostat